Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen? Uitleg en tips

Wat is mvo?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is de verantwoordelijkheid die je als bedrijf draagt om verantwoord om te gaan met de maatschappij. Dit kun je bijvoorbeeld terugzien in 

het klimaat, en in de mensen voor en met wie je werkt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat erom dat mens en milieu op de eerste plek worden gezet. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de omgang met het klimaat. Daarnaast kun je denken aan de zeven principes uit de ISO 26000 richtlijn. Deze richtlijn is opgesteld om bedrijven te helpen te opereren vanuit sociaal verantwoord gedrag. De zeven principes zijn: verantwoordingsplicht, transparantie, ethisch gedrag, achting voor belangen van belanghebbenden, achting voor de wet, eerbiediging van internationale gedragsnormen en eerbiediging van mensenrechten. 

Waarom zou jouw bedrijf maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen?

Misschien vind jij mens en milieu wel belangrijk, maar zijn het niet de hoofdzaken waar jouw bedrijf om draait. Toch is het handig om goed over mvo na te denken. Het is namelijk niet zomaar een project, maar een visie. Jouw bedrijf straalt een positief imago uit en wordt onderscheidend in verhouding tot de concurrent met mvo. We geven hier een paar voorbeelden waarom mvo goed is voor jouw bedrijf.

  1. Ten eerste kan maatschappelijk verantwoord ondernemen jouw financiële voordelen geven. Aan het begin zal het veel geld kosten, waar je misschien niet direct de waarde van zult inzien. Toch zul je zien dat je met verloop van tijd bijvoorbeeld minder energie verbruikt en dus lagere kosten hebt. Daarnaast staat jouw personeel centraal bij mvo en probeer je een zo veilig en fijne mogelijke werksfeer te creëren. Hierdoor zal de efficiëntie van het werkproces vooruit gaan waardoor je meer gedaan krijgt in een kortere tijd. 
  2. Ten tweede krijgt jouw bedrijf een positief imago. Er is grote druk vanuit de media en de consument voor duurzaamheid. Bedrijven worden tegenwoordig erg gewaardeerd als ze denken aan duurzame processen. Er zijn steeds meer consumenten die hier dan ook hun voorkeur voor organisatie of merk op aanpassen. Kijk maar naar chocola. Steeds meer mensen kopen Tony’s Chocolony in plaats van andere chocola-merken. Het enige verschil met de andere chocola is dat dit merk bekend staat om de duurzaamheid. Duurzaamheid is dus steeds meer een criterium voor de consument in plaats van de prijs of bijvoorbeeld de smaak.
  3. Ten derde maak je jouw organisatie onderscheidend door mvo te integreren in jouw bedrijf. Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf uniek is, in verhouding tot de tientallen concurrenten. Triodos Bank is hier een voorbeeld van. Dit is een bank die alleen investeert in eerlijke, duurzame projecten. De projecten die Triodos Bank investeert voldoen dus allemaal aan een aantal eisen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen op zichzelf staand project bij deze bank, maar de missie die ze willen uitstralen. Dit maakt ze uniek in verhouding tot andere banken. Wanneer iemand een maatschappelijk project heeft, zal diegene dus veel sneller naar Triodos Bank gaan dan naar andere banken. 
wat is mvo

Hoe integreer je mvo in jouw bedrijfsstrategie?

Wil jij ook een positief imago en duurzame processen integreren in jouw bedrijf? Dat klinkt als een mooie stap. Maar hoe pak je deze duurzame ontwikkeling aan?

  1. Bekijk eerst hoe je op dit moment omgaat met mens en milieu in jouw bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld een mvo test doen via MVO Nederland. Je krijgt hier een test over de strategie en het beleid van jouw bedrijf. Aan het eind zie je hoe maatschappelijk verantwoord je op dit moment bezig bent.
  2. Ga vervolgens na wat de mensen in jouw omgeving van je verwachten. Bekijk waar je klanten momenteel mee bezig zijn. Zijn veel van je klanten bijvoorbeeld biologisch aan het eten? Dat geeft al aan dat ze duurzaamheid belangrijk vinden. Kijk verder naar andere stakeholders. Wat verwacht bijvoorbeeld de gemeente van jouw bedrijf? Of andere organisaties waar jij mee te maken hebt? Maak hier een duidelijke analyse van zodat je echt op kunt schrijven wat de verwachtingen zijn van je klanten, medewerkers en andere interessante partijen.
  3. Vervolgens weet je wat de verwachtingen zijn en waar je dus in wilt verbeteren. Schrijf vervolgens een visie en missie op papier. Waar wil je dat jouw bedrijf staat over een aantal jaar op het gebied van mvo? Denk hier goed over na en bespreek dit ook met medewerkers of met andere partijen. 
  4. Nu is het tijd om na te denken over de doelen die je wilt bereiken. Houd de missie en visie in je achterhoofd en stel MVO-doelen op. Welke doelen wil je bereiken en hoe ga je dit doen?
  5. Vervolgens ga je dit plan realiseren. Je hebt nu vastgesteld hoe je jouw doelen gaat bereiken. Bereid nu alles voor om dit voor elkaar te krijgen. Ben je begonnen? Vergeet dan geen MVO keurmerk aan te vragen. Zo zien je klanten gelijk dat je hier mee bezig bent. 

Bron: MVO Nederland & mkb servicedesk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.