5 voordelen waarom bedrijven duurzaam ondernemen

Veel bedrijven zijn bezig met duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Wanneer je jouw bedrijfsstrategie duurzaam gaat maken betekent dit dat je structureel inzet op een duurzaam bedrijf. Je bent je hierbij bewust van de effecten die jouw bedrijfsactiviteiten hebben op sociaal, milieu en economisch vlak. Het is al enige jaren een trend om duurzaam te gaan ondernemen. We zijn met z’n allen meer bezig met de impact van ons bedrijf op mens, dier en milieu. Het is voor veel consumenten een factor geworden waarom ze producten bij de ene shop wel kopen en bij de andere niet. Het is daarom zeker relevant om eens uit te zoeken hoe jouw bedrijf duurzaam kan gaan ondernemen. We bespreken graag 5 voordelen waarom bedrijven duurzaam ondernemen met je. Bekijk deze rustig. WIl je na afloop aan de slag? Lees dan gelijk hoe je aan de slag kunt gaan en groener kunt gaan ondernemen

Duurzaam ondernemen

1. Meer aandacht voor mens, milieu en maatschappij

Wanneer je duurzaam gaat ondernemen houd je met een aantal dingen rekening. Misschien heb je weleens gehoord van de 3 P’s: People, Planet, Profit. Dit is de kern van maatschappelijk verantwoorde ondernemen. People gaat over de mensen om je heen. Je kunt hierbij denken aan een gezonde werkomgeving en een gezonde relatie met klanten. Bij Planet kun je denken aandacht voor het milieu. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Dan kun je denken aan de verpakkingen van materiaal en aan de producten die online staan. Verkoop bijvoorbeeld alleen verantwoorde producten en verzendt items alleen in een recyclebare verpakking. Tot slot is er Profit. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je duurzame onderneming winstgevend is. Omdat je duurzaam onderneemt heb je meer investeringsmogelijkheden en zijn de arbeidsomstandigheden beter. Zo kan het zijn dat je werknemers productiever zijn en effectiever kunnen werken. 

2. Beter merkimago

Door duurzaam te ondernemen krijg je een duurzaam merkimago. Het kan zijn dat jouw merk nu nog totaal niet wordt geassocieerd met duurzaamheid, maar dit kan veranderen. Een duurzaam merkimago geeft consumenten een positief gevoel. Een voorbeeld is H&M. Deze kledingwinkel is een hele tijd in het nieuws geweest vanwege de slechte arbeidsomstandigheden. Maar sinds een paar jaar heeft H&M de strategie volledig omgegooid en is het duurzaam gaan ondernemen. Hierdoor hebben ze een positief merkimago gecreëerd. Een positief merkimago zorgt natuurlijk voor tevreden klanten. 

3. Onderscheidend 

Duurzaam ondernemen zorgt ervoor dat je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie. Hierdoor zullen ondernemers die op zoek zijn naar een duurzame onderneming naar jou komen, op dit gebied concurreer je dus met minder anderen. Kijk maar naar de banken. De Triodos bank en ASN bank zijn voorbeelden van duurzame banken. Hoewel andere banken ook bezig zijn met mvo en duurzaamheid zijn deze banken volledig duurzaam. Wanneer je een duurzame onderneming hebt, zul je eerder naar de Triodos of ASN bank gaan dan naar andere banken. Het zorgt dus voor een onderscheidende positionering waardoor je minder concurrentie hebt. 

4. Gezonde werkomgeving

Door duurzaam te ondernemen creëer je voor je personeel een gezonde en veilige werkomgeving. Je doet net dat beetje meer dan andere werkgevers. Wat zijn dan die verbeteringen? Je zorgt bijvoorbeeld voor gezonde mogelijkheden om te lunchen en biedt goede en gezonde kantoren. Hierbij kun je ook denken aan milieuvriendelijke schoonmaakproducten. Daarnaast creëer je net wat extra’s door je werknemers bijvoorbeeld een rondje te laten lopen etcetera. Deze gezonde arbeidsomstandigheden zorgen ervoor dat werknemers blij en positief zijn over jouw bedrijf. Hierdoor zullen ze productiever en effectiever werken. Daarnaast zijn ze ook positief over het merk naar anderen toe, wat natuurlijk zorgt voor positieve mond-op-mond reclame. 

5. Goede investeringsmogelijkheden

Tot slot is een voordeel van duurzaam ondernemen de goede investeringsmogelijkheden. Uit een onderzoek van Goldman Sachs blijkt dat in zes bedrijfstakken de bedrijven die op het gebied van duurzaamheid voorop lopen het beter doen dan bedrijven die dit nog niet doen. Veel bedrijven geven daarnaast aan dat ze verwachten in de toekomst winstgevender te zijn dan andere bedrijven. Het is ook goed om door middel van duurzaam ondernemen goed voorbereid te zijn op de toekomst. Er komen steeds meer regels en wetten aan die duurzaamheid verplichten. Het is daarom slim om je daar als bedrijf goed op voor te bereiden en het roer al om te gooien.